Syndróm vyhorenia a ako mu predchádzať
zaujímavosti
Každý z nás z času na čas príde do bodu, keď sa zdá, že nám všetko „prerastá cez hlavu“. Cítime sa fyzicky a psychicky vyčerpaní, zmätení a nič nás nebaví. Tento stav psychológovia nazývajú „vyhorením“. Dnes vám poradíme ako sa vyrovnať s jeho príznakmi a ako im predchádzať.
„Vyhorenie“ prežívajú rôznym spôsobom príslušníci najrozmanitejších povolaní. Okrem pracovného vyhorenia tak poznáme ešte citové vyhorenie či dokonca vyhorenie „z ničnerobenia.“ V každom prípade však existuje niekoľko hlavných zásad ako účinkom tohto fenoménu predísť:
Riziko neprimeranej psychickej záťaže netreba podceňovať. Nie každý si s jeho následkami dokáže poradiť sám a celkové zotavenie po vážnom kolapse nemusí vždy trvať len niekoľko týždňov. Preto je lepšie „syndrómu vyhorenia“ včas predchádzať, ako neskôr niesť nepríjemné následky.
1. Starajte sa o seba
Unavený jedinec „vyhoreniu“ ľahšie podľahne, preto je dôležité dopriať si dostatok pravidelného spánku a vyváženú stravu.2. Urobte si čas na „ničnerobenie“
Všetci potrebujeme čas na oddych, občerstvenie a doplnenie síl. Nepreceňujte svoje možnosti, robte si prestávky počas pracovného dňa, nájdite si čas na pravidelnú dovolenku či aspoň dlhšie voľno od pracovných povinností. Odstup vám umožní utriediť si myšlienky a získať nový pohľad na vec.3. Určte si svoje priority
Napĺňa vás vaše zamestnanie? Ak by ste odpovedali záporne, pokúste sa zistiť, čo vám chýba. Kde musíte robiť kompromisy? Čo vám vyslovene prekáža? V čom dokážete byť zhovievaví? Ak ste v zamestnaní „sám sebe pánom“, urobte všetko pre to, aby ste dosiahli to, čo je pre vás dôležité. Ak ste zamestnancom, zvážte, či nie je čas na zmenu.4. Myslite nekonvenčne a prekonávajte osobné výzvy
Ak sa vaša práca stala rutinou a začala vás nudiť, okoreňte si ju! Nájdite si inovatívne spôsoby riešenia bežných činností, vytvorte nový produkt alebo služby. Hľadajte spôsoby ako zefektívniť pracovný proces a zároveň sa neustále vzdelávať.5. Stanovte si ciele podľa svojich schopností
Ak zistíte, že preceňujete svoje sily, je čas prispôsobiť ho svojím možnostiam a schopnostiam. Skráťte svoj zoznam denných úloh a naučte sa povedať nie na úlohy, ktoré vás zbytočne rozptyľujú.6. Naučte sa zreteľne komunikovať
Naučte sa zreteľne komunikovať. Od konfliktov sa neoplatí utekať, treba ich riešiť. Vyjadrujte sa pri tom stručne a zreteľne a rovnako očakávajte od iných, že budú konať podobne pri definovaní svojich požiadaviek na vás.7. Organizujte si čas
Neodkladajte povinnosti na „potom“. Nahromadenie nevybavených povinností môže viesť k psychickému napätiu, podmienenému stresom. Pri dohadovaní termínov majte v zálohe i menšiu časovú rezervu, nie vždy všetko vychádza tak, ako by sme chceli. To platí najmä o nepredvídaných situáciach.8. Neobviňujte seba ani iných
Presúvanie zodpovednosti v štýle „keby bolo keby“ nikomu nepomôže, rovnako ako stavanie sa do polohy „obetného baránka“ za všetky možné nedostatky. Naopak priebežné poučenie sa z vlastných chýb aj prešľapov našich kolegov je na mieste.9. Nezanedbávajte svoje city
Potlačovanie vlastných pocitov nie je najlepším spôsobom ako sa ich zbaviť. Lepšie je vhodným spôsobom ich od ventilovať a včas odstrániť ich „spúšťače“.10. Neostýchajte sa požiadať o pomoc
Všetci z času na čas potrebujeme podať pomocnú ruku. Nebojte sa požiadať o pomoc kolegov v práci či známych. Ako sa hovorí „viac hláv, viac royumu.“Riziko neprimeranej psychickej záťaže netreba podceňovať. Nie každý si s jeho následkami dokáže poradiť sám a celkové zotavenie po vážnom kolapse nemusí vždy trvať len niekoľko týždňov. Preto je lepšie „syndrómu vyhorenia“ včas predchádzať, ako neskôr niesť nepríjemné následky.
spracoval: M. P.