startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner
mesto


inštitúcia




Zlodeji našej vitality - I. časť

line

zaujímavosti




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Buďme chvíľku k sebe úprimní. Ak chceme čokoľvek urobiť poriadne či už v práci, alebo v súkromí, potrebujeme dostatok energie. Keď nás prepadne zlá nálada alebo nízka pracovná výkonnosť, ich skutočnou príčinou je práve nedostatok vitality. Rovnako pozoruhodné je, že sa o jej zásobu pripravujeme často sami a dobrovoľne.
banner

Spanok_02Nedostatok spánku

Poviete si, no a? Ako sa dá málo spať? Spánok by mal byť vašou prvoradou prioritou, pre ktorú by ste mali urobiť vždy čo najviac. Samozrejme, že nie každý potrebuje 8 hodín spánku. Svoju individuálnu dávku môžete určiť malým experimentom. Dobré vyspaný človek sa pozná podľa toho, že vstáva v rovnakom čase, aj keď chodí spať až vo chvíli, keď ho premôže únava. Pokiaľ chodíte celý deň s olovenými viečkami, je jasné, že vám súčasná dĺžka spánku nevyhovuje. Ak ste po celý deň čulí, nemusíte na svojom súčasnom spánkovom režime nič meniť.

Cukor

Obchádzajte ho širokým oblúkom. Ak sa nedokážete obísť bez sladkostí, aspoň ich kombinujte s vlákninou, ktorá spomaľuje vstrebávanie cukru do krvi. Ideálnym liekom na „maškrtný jazýček“ je väčšina ovocia, ktorá je ideálnou zásobárňou sacharidov a vlákniny. Schválne, skúste si niekedy sami odpozorovať pokles energie, ktorý vám prinesie veľká čokoládová tyčinka alebo plechovka sladenej minerálky do 30 - 60 minút po konzumácii.

Kofeín

Nechceme vám brať ilúzie, ale táto látka je falošným priateľom. Ako všade vo vesmíre, aj tu platí pravidlo akcie a reakcie. Za krátku chvíľu povzbudenia zaplatíte hlbokým poklesom vitality, zvýšenou náchylnosťou k nespavosti či podráždenosťou.

Nedostatok telocviku

Svaly sú úložiskom a distribútorom energie v tele. Cvičením sa „dobíjajú“ a to hlavne vtedy, ak cvičíme pravidelne. Na celkové zlepšenie fyzickej kondície postačí len polhodinka intenzívneho cvičenia denne, alebo 5 minútová strečingová prestávka počas každej hodiny strávenej za klávesnicou počítača. Ak sa v určitý deň cítite mimoriadne vyčerpaný, zariaďte sa podľa zásady č. 1 a vyspinkajte sa do ružova.

Nedostatok kyslíka

Väčšina ľudí má plytké dýchanie. To ich okráda o kyslík potrebný na dostatočné okysličenie organizmu. Hlboké dýchanie pomáha ešte jednému dôležitému cieľu: napomáha plynulému obehu tekutín lymfatickým obehom, ktorého hlavnou funkciou je odvádzať škodlivé látky z tela. Stači 2 - 3 razy denne 10 hlbokých nádychov a výdychov a uvidíte ako vám to zlepší kondičku!

spracoval: M. P.




rightend