startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner
Sona Kozakova
Mario Racek
Hotel Agatka
07.09.2019
mesto


inštitúcia




Výživa a zdravie

line

zaujímavosti




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Výživa je základným predpokladom zdravého vývoja človeka. Zaisťuje ľudskému telu energiu, na ktorej sú závislé všetky činnosti organizmu. Nesprávna výživa je najčastejšou príčinou rôznych chronických a civilizačných ochorení. Ak k tomu pridáme stres, napätie a nedostatok spánku, celkový kolaps nenechá na seba dlho čakať.
banner
spanok_03Dostatok energie a jej včasná obnova je kľúčom k úspechu optimálneho fyzického a psychického zdravia. Vo svete plnom stresu a napätia je spánok protiváhou každodenného zhonu. Strava môže výraznou mierou prispieť k tomu, aby sa nám dobre spalo, aby si myseľ odpočinula a telo načerpalo nové sily.

Ako zabojovať proti únave a stresu? V prvom rade správnou výživou, ktorá v nemalej miere prispieva k celkovej rovnováhe.

Na to, aby výživa poskytovala dostatok energie, je potebné zahrnúť do svojho jedálnička dostatok ovocia a zeleniny, najmä v surovom stave. Ovocie a zelenina zabezpečia telu dostatok vitamínov skupiny B, vitamínu C, betakaroténu a draslíka. Surová strava je bohatá na vlákninu, ktorá znižuje riziko vzniku srdcových chorôb. Konzumácia ovocia a zeleniny pomáha telu v boji proti infekciám a chráni ho pred niektorými druhmi rakoviny.

Krokom ku zdraviu sú i potraviny z celozrnej múky, ktoré sú zdrojom sacharidov, dodávajú organizmu bielkoviny, vlákniny a vitamíny skupiny B. Vláknina pôsobí preventívne proti zápche, znižuje riziko vzniku porúch časti hrubého čreva, vrátane hemoroidov. Nie ja na škodu zameniť tučné výrobky za výrobky nízkotučné a v prípade zostavovania jedálneho lístka preferovať chudé biele mäso pred tučným červeným.

Prevenciou srdcových a cievných ochorení je používanie rastlinných tukov a olejov, namiesto masti a masla. Tuky by nemali tvoriť viac ako 30 % denného energetického príjmu. Zvýšená konzumácia živočíšnych tukov prispieva k vzniku aterosklerózy a sťažuje udržiavanie optimálnej hmotnosti.

Energetický príjem by nemal byť vyšší ako výdaj. Túto rovnováhu docielime pravidelným pohybom.

Je potrebné jesť v malých dávkach, najlepšie 5-krát denne. Jedlo rozdelené do piatich dávok zabráni jednorazovému prejedaniu a následnému priberaniu.

Mladistvý vzhľad, zdravé obličky a celková psychická pohoda sú podmienené i dostatočným príjmom tekutín, v množstve 2 - 3 litre denne, najlepšie v nesladenej podobe.

K dostatku energie prispieva i spánok. Kvalita spánku sa odzrkadľuje na celkovej duševnej pohode.

pitie kavyNiektoré látky v tele kvalitu spánku zvyšujú. Podobný účinok má aj strava. Pitie veľkého množstva kávy, čaju, koly alebo väčšia dávka čokolády, zásobuje mozog kofeínom, ktorý drží ľudský organizmus v bdelom stave. Plný alebo úplne prázdny žalúdok môže byť príčinnou bezsennej noci. K plnohodnotnému spánku prispeje pohár mlieka s medom, pôsobiacim ako sedatívum. Z čajov je najúčinnejší harmanček, kvet limetky a valeriány. Nespavosť je jedným z mnohých príznakov úzkosti, depresie a stresu. Prevenciou pred týmito neduhmi je životný optimizmus, ktorý pramení z pozitívneho myslenia.

K tomu, aby sme spali "plnohodnotne", je potrebné nechať svoje starosti a problémy pred dverami spálne. Vhodnou prípravou na spánok je i teplý kúpeľ, príjemná hudba, či kniha na spríjemnenie večera. Príjemné pocity navodené pred spaním určite zaručia lepší spánok.

Radosť z každého prežitého dňa je najlepšia prevencia pred depresívnym sychravým počasím.

Zdravie, energiu a správnu životnú pohodu potrebujeme všetci. O to viac, ak svadobný deň klope na dvere.

spracovala: Bibiána Želisková



line
line

Diskusia


forum 03.03.2008: admin, Diskusia k článku "Výživa a zdravie"



rightend