startportalspacerdomain.skspacerblog.skspacersvadba.skspacermamicka.skspacerhockey-live.skspacermailbox.sk
banner
Sona Kozakova
Mario Racek
Hotel Agatka
07.09.2019
mesto


inštitúcia




Pokrmy večnej mladosti

line

zaujímavosti




print Vytlačte článok  send Doporučte článok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Všeobecné pravidlo pre mladistvý vzhľad znie: držme na uzde príjem kalórií a nasýtených tukov, usilujme sa konzumovať celozrnné potraviny, veľa rybacieho mäsa, čerstvého ovocia a zeleniny a naopak čo najmenej slaného a sladkého. Ak však chceme byť trochu konkrétnejší, existujú aj potraviny, ktoré pre naše telo môžu byť príslovečným elixírom mladosti.

avokado_tsp86496619Avokádo

Botanické pomenovanie tohto tropického ovocia znie hruškovec mexický. U nás sa konzumuje obyčajne v surovom stave a je výdatným zdrojom mononasýtených tukov, ktoré nášmu telu pomáhajú zbavovať sa škodlivého cholesterolu. Okrem toho je avokádo výdatným zdrojom vitamínu E, ktorý zasa pomáha pokožke zachovať si sviežosť a pružnosť a tiež uľavuje od návalov horúčosti pri menopauze.

Drobné ovocie

Čučoriedky, černice, borievky, čierne ríbezle a červené hrozno obsahujú antioxidanty známe ako flavonoidy. Tieto látky sú účinnými ochrancami nášho organizmu pred voľnými radikálmi - hlavným vinníkom starnutia nášho organizmu.

Kapustoviny

Čeľaď kapustovitých zahŕňa vyše 3000 druhov zeleniny. Medzi domáce stálice patrí kapusta, karfiol, brokolica, kel, kvaka, ružičkový kel, reďkovka alebo potočnica lekárska. Kapustoviny pomáhajú nášmu organizmu zbavovať sa toxínov. Tento druh zeleniny je tiež účinnou prevenciou proti rakovine. Odporúčané denné množstvo kapustovín je približne 115 gramov. Zelenina by sa mala konzumovať najlepšie surová alebo pripravená v pare, aby sa v nej zachovali všetky účinné látky.

Cesnak

Jeden strúčik cesnaku denne či už v surovom alebo varenom stave je účinnou prevenciou proti rakovine a srdcovocievnym ochoreniam. V istej americkej štúdii vykonanej medzi ženami vo vekovej skupine 55 - 69 rokov ženy, ktoré skonzumovali jeden strúčik cesnaku týždenne, mali o 50 percent nižšiu pravdepodobnosť, že im diagnostikujú zápal rakoviny hrubého čreva. Iná štúdia vykonaná pre zmenu v Indii ukázala, že cesnak znižuje hladinu cholesterolu a riedi krv účinnejšie ako aspirín, čím môže v niektorých prípadoch znížiť riziko srdcového infarktu.

Ďumbier (zázvor)

Tento pikantný koreň sa najčastejšie používa ako dochucovadlo jedál z bravčoviny a kačaciny, ale aj najrôznejších sladkostí. V Británii je obľúbenou prísadou zázvorového piva či vína. Ďumbier povzbudzuje trávenie a poskytuje úľavu pri reumatických ťažkostiach.

orieskyOriešky

Väčšina orieškov je dobrým zdrojom minerálov, obzvlášť vlašské a para orechy. Oriešky sa považujú za kalorickú maškrtu, no na druhej strane skrývajú v sebe veľa draslíka, magnézia, železa, zinku a selénu. Oriešky ako estetický doplnok šalátov a dezertov vám môžu posilniť imunitný systém a zlepšiť trávenie.

Sója

Ženy v menopauze možno zistia, že sója pomáha udržiavať hladinu estrogénu v norme a uľavuje od návalov horúčavy. Sójové produkty sú tiež dobrou prevenciou proti Alzheimerovej chorobe, rednutiu kostí či chorobám srdca. Fermentované sójové výrobky sú ľahko stráviteľné a dobre ich znášajú aj ľudia alergickí na mliečny cukor.

Celozrnné cestoviny a ryža

Komplexné uhľohydráty poskytujú nášmu organizmu celodennú dávku energie. Určite si zaslúžia popredné miesto vo vašom jedálničku. Celozrnné cestoviny sú bohatým zdrojom železa, uhľohydrátov a vlákniny. Hnedá ryža má na dôvažok ešte vysoký obsah vitamínu B.

Vodný melón

Dužina aj semienka vodného melóna sú veľmi výživné, môžete ich preto smelo rozmixovať a dopriať si osviežujúci koktail. Čerstvý melón je zároveň zásobárňou vitamínov A, B a C. Semiačka červeného melóna obsahujú selén a esenciálne tuky, ktoré účinne pôsobia proti starnutiu.

Voda

Vypime aspoň 10 pohárov vody denne a sme na najlepšej ceste k poctivému pitnému režimu. Voda zbavuje telo toxických a odpadových látok. Nečakajme pritom na pocit smädu, ten je s pribúdajúcim vekom stále viac klamlivejší. Pime preto často a hlavne zdravé tekutiny. Stopercentné ovocné a zeleninové šťavy, mlieko, minerálky alebo čaj. Tekutiny môžeme prijímať aj v potravinách najmä v takých, ktoré sú tekuté už pri izbovej teplote: jogurt, polievka, želatína, pomaranče, cuketa, rajčiaky alebo hlávkový šalát.

spracoval: M. P.



line
line

Diskusia


forum 30.05.2008: admin, Diskusia k článku "Pokrmy večnej mladosti"



rightend