V židovskej tradícii je manželstvo základným prvkom komunity a naplnením božieho príkazu. Myšlienka, že muž opustí svojich rodičov a stane sa „jedno telo“ so svojou ženou, je ústredným bodom židovského pohľadu na manželstvo.
Prvá z
dvoch etáp svadobného procesu sa dohráva v prítomnosti rabína, rodiny a blízkych priateľov. Ženích v prítomnosti svedkov podpíše svadobnú zmluvu -
ketuba. Tá je napísaná v aramejčine a obsahuje záväzok starostlivosti o budúcu manželku až do smrti. Manželská zmluva je často písaná ozdobným písmom a manželia si ju nechávaju zarámovať ako
obraz do domácnosti.
Po týždni, počas ktorého sa budúci mladomanželia nestretávali, navštívi ženích spoločne so svojím otcom a otcom svojej vyvolenej svoju budúcu manželku v jej dome - táto fáza sa nazýva „
Bedeken“. Budúca nevesta čaká sediac v kresle obklopená rodinou a priateľmi, aby jej ženích závojom zakryl tvár a verejne ju znovupotvrdil ako svoju budúcu nevestu.
Verejná časť svadobného obradu sa odohráva pod baldachýnom, známym ako „
Chuppa“, ktorý symbolizuje nový domov, ktorý pár manželstvom zakladá. Chuppu obyčajne na miesto obradu prinesú svadobčania. Prvý pod Chuppu prichádza ženích so svojim otcom a čaká na nevestu. Doprevádzaná spevom Piesne Šalamúnovej prichádza pod svadobný baldachýn nevesta s rodičmi. Nevesta sedemkrát obíde ženícha (niekde ju nasledujú aj matky budúcich manželov), aby ho tým ochránila pred zlými duchmi a tiež aby sa symbolicky pripútala k svojmu manželovi a začala tak nový kruh života.
Potom rabín
s kalichom vína v ruke prednesie vďakyvzdanie nasledované požehnaním snúbencov, po ktorom sa každý z nich z kalicha napije. Pár si vymení prstene a ženích prednesie formulku v hebrejčine „Harej at mekudešet li be-tabaęat zu ke-dat Moše ve Jisraęel“, ktorá sa prekladá ako „Týmto prsteňom si ťa zasväcujem podľa Zákona Mojžišovho a celého Izraela". Nasleduje
verejné čítanie predtým podpísanej manželskej zmluvy osobou, ktorú si snúbenci k tomu vybrali.
Nasleduje
sedem požehnaní prednášaných nad ďalším kalichom vína. Prednáša ich buď rabín, alebo ľudia, ktorých si ženích a nevesta vybrali. Sedem požehnaní je prejavom vďaky za stvorenie viniča, zeme, človeka a prvého manželského páru, za zázrak nového života, za to, že sa ženích s nevestou našli a za ich spoločné šťastie. Po poslednom požehnaní dostane pár kalich s vínom zabalený v plátne a po jeho spoločnom vypití ho ženích rozšliape na podlahe a prítomní zvolajú "Mazel tov!" (Nech vám hviezdy prinesú šťastie).
Nakoniec ženích s nevestou odchádzajú do
súkromnej miestnosti, kde sú chvíľu osamote a môžu si odpočinúť alebo sa môžu občerstviť a vrátiť sa na svadobnú hostinu, ktorá medzitým začala.
autor: M. P.