Židovský svadobný obrad


zaujímavosti




V židovskej tradícii je manželstvo základným prvkom komunity a naplnením božieho príkazu. Myšlienka, že muž opustí svojich rodičov a stane sa „jedno telo“ so svojou ženou, je ústredným bodom židovského pohľadu na manželstvo.
Zidovska svadbaPrvá z dvoch etáp svadobného procesu sa dohráva v prítomnosti rabína, rodiny a blízkych priateľov. Ženích v prítomnosti svedkov podpíše svadobnú zmluvu - ketuba. Tá je napísaná v aramejčine a obsahuje záväzok starostlivosti o budúcu manželku až do smrti. Manželská zmluva je často písaná ozdobným písmom a manželia si ju nechávaju zarámovať ako obraz do domácnosti.

Po týždni, počas ktorého sa budúci mladomanželia nestretávali, navštívi ženích spoločne so svojím otcom a otcom svojej vyvolenej svoju budúcu manželku v jej dome - táto fáza sa nazýva „Bedeken“. Budúca nevesta čaká sediac v kresle obklopená rodinou a priateľmi, aby jej ženích závojom zakryl tvár a verejne ju znovupotvrdil ako svoju budúcu nevestu.

Verejná časť svadobného obradu sa odohráva pod baldachýnom, známym ako „Chuppa“, ktorý symbolizuje nový domov, ktorý pár manželstvom zakladá. Chuppu obyčajne na miesto obradu prinesú svadobčania. Prvý pod Chuppu prichádza ženích so svojim otcom a čaká na nevestu. Doprevádzaná spevom Piesne Šalamúnovej prichádza pod svadobný baldachýn nevesta s rodičmi. Nevesta sedemkrát obíde ženícha (niekde ju nasledujú aj matky budúcich manželov), aby ho tým ochránila pred zlými duchmi a tiež aby sa symbolicky pripútala k svojmu manželovi a začala tak nový kruh života.

Potom rabín s kalichom vína v ruke prednesie vďakyvzdanie nasledované požehnaním snúbencov, po ktorom sa každý z nich z kalicha napije. Pár si vymení prstene a ženích prednesie formulku v hebrejčine „Harej at mekudešet li be-tabaęat zu ke-dat Moše ve Jisraęel“, ktorá sa prekladá ako „Týmto prsteňom si ťa zasväcujem podľa Zákona Mojžišovho a celého Izraela". Nasleduje verejné čítanie predtým podpísanej manželskej zmluvy osobou, ktorú si snúbenci k tomu vybrali.

Nasleduje sedem požehnaní prednášaných nad ďalším kalichom vína. Prednáša ich buď rabín, alebo ľudia, ktorých si ženích a nevesta vybrali. Sedem požehnaní je prejavom vďaky za stvorenie viniča, zeme, človeka a prvého manželského páru, za zázrak nového života, za to, že sa ženích s nevestou našli a za ich spoločné šťastie. Po poslednom požehnaní dostane pár kalich s vínom zabalený v plátne a po jeho spoločnom vypití ho ženích rozšliape na podlahe a prítomní zvolajú "Mazel tov!" (Nech vám hviezdy prinesú šťastie).

Nakoniec ženích s nevestou odchádzajú do súkromnej miestnosti, kde sú chvíľu osamote a môžu si odpočinúť alebo sa môžu občerstviť a vrátiť sa na svadobnú hostinu, ktorá medzitým začala.

autor: M. P.